درخواست های ارتباط
جستجو
لیست دوستان من
صندوق پیام
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست پیام ها
صندوق پیام
رویدادها
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست رویدادها
همه رویدادهای من
تخفیف های وب سایت
همه تخفیف ها

عضویت در

کانال تلگرام

توسینسو

اطلاعات مطلب
مدرس/نویسنده
پویان عارف پور
امتیاز: 207519
رتبه:4
605
256
28
1191
پویان عارف پور ، از بنیانگذاران وبسایت توسینسو ، مهندس الکترونیک ، گرافیست و نقاش حرفه ای ، سابقه برگزاری چندین نمایشگاه طراحی و نقاشی و شرکت در حراجیهای آثار هنری در خارج از کشور ، دارای مدرک MCSE از شرکت مایکروسافت ، تخصص در حوزه Photoshop ، After Effects ، Corel ، Premiere دارای مدرک Security از مایکروسافت ، مدرس دوره CSCU , ICDL. سرپرست اسبق واحد انفورماتیک مرکز بهداشت جنوب تهران ، سرگروه تیم مهندسی آی تی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، مدرس کسب درآمد اینترنتی در آریاگسترنت ، مدرس دوره Network+ در دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دارنده مدرک بازارهای مالی Forex از موسسه Emoney. پروفایل کاربر

آموزش نرم افزار Blender - قسمت دوم : 3D View

تاریخ 19 روز قبل
نظرات 0
بازدیدها 15
همونطور که در قسمت قبل توضیح دادم وقتی بلندر رو باز می کنید ادیتورهایی می بینید و اولین و مهمترین ادیتوری که به چشم میاد 3D View است یعنی همون کادر بزرگی که در اون دارید مکعب رو می بینید.

آموزش نرم افزار Blender - قسمت دوم : 3D View


در سمت چپ این قسمت یک پنل داریم

آموزش نرم افزار Blender - قسمت دوم : 3D View


این پنل شامل چند تب هست :

در Tools میتونیم اشیا (مثلا همین مکعب) را دستکاری کنیم و اگر در کادر outliner بجای مکعب، دوربین را انتخاب کنید متوجه می شوید گزینه های Tools تفاوت خواهند کرد ، قسمت Create که میتونیم اشیا جدیدی را در آن ایجاد کنیم و فهرستی از شکل های آماده در اون دیده میشه و الی آخر

اگر موس رو روی قسمت کادر این پنل ببریم یعنی قسمتی که در عکس زیر با رنگ سبز مشخص کردم، موس به شکل یک خط سفید که دو سر آن فلش دارد تغیر می کند و با گرفتن کلیک چپ میتونین پهنای این کادر رو کوچک و بزرگ کنید.

آموزش نرم افزار Blender - قسمت دوم : 3D View


اگر موس را تا انتهای کادر نرم افزار به سمت چپ ببرید، منو مخفی می شود و با زدن علامت + در بالا و سمت چپ میتونین دوباره بازش کنین.

آموزش نرم افزار Blender - قسمت دوم : 3D View


حالا اگر به سمت راست کادر3D View دقت کنین یک علامت بعلاوه دیگه هم میبینین :

آموزش نرم افزار Blender - قسمت دوم


با کلیک روی این + یک پنل دیگه باز میشه :

آموزش نرم افزار Blender - قسمت دوم


در این پنل مختصات اشیایی که انتخاب کردین و یک سری مشخصات دیگه رو میبینین (نگران نباشین الان فقط در همین حد دیدن و آشنا شدن با منوها میگم و بعد بر می گردیم راجع بهشون توضیح میدم هیچ نترسین) و اینجا هم اگر مثلا الان مکعب انتخاب شده، حالا دوربین را انتخاب کنین طبیعتا این مشخصات و گزینه ها تغیر میکنه.

برای بستن این پنل یا اصطلاحا Collapse کردن این پنل ، باید کادر کناری اون رو مثل قبلی، با موس بگیرید و این بار به سمت راست ببرید. حالا دوباره پنل بسته میشه و اون بعلاوه میاد.

در قسمت پایین کادر3D View هم یک نوار ابزار داریم :

نوار ابزار بلندر


در این نوار هم ابزارهای خیلی خیلی پرکاربردی داریم مثلا در قسمتی که میتونین اشیا رو به شکلهای مختلف ببینید و با رنگ سبز در عکس زیر مشخص شده ، میتونید با زدن Bounding Box ، اشیا رو به ساده ترین شکل یعنی فقط دیدن کادر اشیا ببینید. با زدن Wireframe کادر تمام سطوح یک شی رو ببینید و هرچه بالاتر برید، شکل رو بصورت کاملتری می بینید مثلا Solid رو که بزنید میتونید شکل رو با رنگ ساده ببینید که بعدا که با مدلها کار کنیم بیشتر براتون توضیح میدم و اونجا واضحتره تا با یک مکعب ساده و در هر درس میگم با چه مدلی و چطور کار کنید و اگر لازم باشه مدلها رو در ضمیمه میذارم.

منوها در بلندر Blender


در همین قسمت شما نوشته Object Mode رو می بینید و اگر روش کلیک کنین میتونین مدهای دیگه ای رو لیست ببینید مثلا در ادیت مد میتونید اشیا رو بر اساس نقاط قابل تغیرشون ببینید و همینطور متوجه میشید که منو ها و نوشته هایی که در کنار این گزینه (سمت چپش) هست هم تغیر میکنه. آره میدونم بنظر خیلی پیچیده میاد ولی تقریبا تمام نرم افزارهای سه بعدی بخاطر امکانات زیادی که لازم هست، منوهای زیادی دارند و اول های کار خیلی پیچیده بنظر میان برای همین الان فقط داریم توی محیط نرم افزار قدم می زنیم و توصیه می کنم شما هم همراه من قدم بزنین و تمرکزتون فقط روی همین نوشته ها باشه و ذهنتون رو درگیر "وای این چی بود؟؟ این چیکار میکنه نگفت که!" و اینطور حرفها نکنین :)

خیلی از این منوها همپوشانی دارن مثلا در همین قسمت Object Mode اگر روی گزینه Add کلیک کنین و بعد Mesh را کلیک کنید دوباره منوی آوردن اشکال را می بینید و اگر یادتون باشه همین رو عینا در Create هم داشتیم.

آموزش نرم افزار Blender - قسمت دوم : 3D View


صحبت از همپوشانی شد و اگر یادتون باشه گفته بودم برای تغیر زاویه دید و دوربین از اعداد استفاده می کنیم ولی در همین جا در گزینه View میتونید با کلیک روی گزینه های مربوط به دوربین، زاویه دید را تغیر دهید :

آموزش نرم افزار Blender - قسمت دوم : 3D View


در همین منو میتونید کلیدهای میانبر هر زاویه دید را در جلوی آن ببینید یعنی با زدن کلیدهایی که جلوی هر گزینه نوشته شده بدون استفاده از منو می توانید به آن زاویه بروید. مثلا در بالای این لیست Toggle Quad View را دارید که برای کسانی که نقشه کشی کار کردند این منظره آشناست و 4 زاویه دید خواهید داشت : بالا ، جلو ، راست و زاویه دوربین . میتونید برای بازگشت به حالت قبل دوباره این گزینه را از منوی ویو کلیک کنید و یا کلیدهای Ctrl+Alt+Q را بزنید.

خب تا اینجا رو داشته باشید تا جلسه بعدی


امیدوارم مورد استفادتون واقع بشه و اگر شد پسند یادتون نره :)
بخاطر داشته باشین شما هم میتونین دانسته ها و تجربیات خودتون رو در توسینسو به اشتراک بگذارید.

مهندس پویان عارف پور - دفتر حفظ و نشر آثار توسینسو
منبع : جزیره گرافیک انیمیشن وب سایت توسینسو
هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد

برچسب ها
ردیف عنوان
1 به زودی در این مکان آموزش نرم افزار Blender آغاز می گردد
2 آموزش نرم افزار Blender - قسمت اول : محیط نرم افزار
3 آموزش نرم افزار Blender - قسمت دوم : 3D View
4 آموزش نرم افزار Blender - قسمت سوم : تغیر زاویه و مکان در بلندر
دوره مجموعه کل دوره
مطالب مرتبط

در حال دریافت اطلاعات

نظرات
هیچ نظری ارسال نشده است

    برای ارسال نظر ابتدا به سایت وارد شوید