درخواست های ارتباط
جستجو
    لیست دوستان من
    صندوق پیام
    همه را دیدم
    • در حال دریافت لیست پیام ها
    صندوق پیام
    رویدادها
    همه را دیدم
    • در حال دریافت لیست رویدادها
    همه رویدادهای من
    اطلاعات مطلب
      مدرس/نویسنده
      پویان عارف پور
      امتیاز: 542300
      رتبه:2
      480
      100
      20
      852
      پویان عارف پور ، مهندس الکترونیک ، گرافیست و نقاش حرفه ای ، سابقه برگزاری چندین نمایشگاه طراحی و نقاشی و شرکت در حراجیهای آثار هنری در خارج از کشور ، دارای مدرک MCSE از شرکت مایکروسافت ، تخصص در حوزه Photoshop ، After Effects ، دارای مدرک Security از مایکروسافت ، مدرس دوره CSCU , ICDL. پروفایل کاربر

      نگاهی بر انیمه Castlevania : احضار روح یک بازی قدیمی

      تاریخ 18 روز قبل
      نظرات 0
      بازدیدها 20

      نگاهی بر انیمه Castlevania : احضار روح یک بازی قدیمی


      وقتی با خلاصه داستان و تصاویر این انیمیشن روبرو میشوید طبیعی است که با امید یک انیمیشن دراکولایی خفن به سراغش میرید ... خب در نگاه اول وقتی می بینید هنرپیشه های شناخته شده ای برای صداگذاری آن استفاده شده اند بیشتر امیدوارم می شوید و بعد که انیمیشن شروع می شود و آرم شبکه نتفلیکس (Netflix) رو ابتداش می بینید میگید اوف عجب چیزیه پس. حق هم دارید البته اگر نسخه انگلیسی زبانش رو دانلود کنید اگرنه اگر از سایتی مثل تک انیمه دانلود کنید و ببینید همه ژاپنی صحبت می کنند این سوال پیش میاد که پس اون هنرپیشه ها کجان و مگه اونها ژاپنی صحبت می کنن ؟؟

      هنرپیشه های انیمه Castlevania


      پیش از هر چیز اجازه بدید یک کوچولو درباره تاریخچه این انیمه توضیح بدم . این سریال بر اساس یک بازی که در زمان خودش یعنی سال 1987 خیلی محبوب بود ساخته شده. شاید بعضیاتون بگید بازی کَسِلوانیا که اولیش در 1986 ساخته شده بود ولی نسخه اول بازی اسم دیگه ای داشت که شامل کلمات ژاپنی بود و در نسخه دوم بخاطر گسترش این بازی و ورودش به دنیای نینتندو و بازار رو به گسترشش در ایالات متحده به که ساده تر بود castlevania تغیر پیدا کرد. وارد جزییات بازی نمیشم چون دارم ویدیویی درباره نسخه های مختلفش درست می کنم و اونجا مفصل توضیح میدم و فقط خواستم بدونین که این انیمه قرار بود بر اساس این بازی باشه و اگر در سایت معتبر آی ام دی بی تشریف ببرید متوجه میشید که نظر دهندگان به دو دوسته بارز تقسیم میشن، اولین دسته اونهایی که بخاطر اینکه این انیمه از روی بازی محبوبشون ساخته شده ذوقمرگ شدن و بدون هیچ تحلیل دیگه ای نمره 10 (بیشترین نمره رو بهش دادن) و اونهایی که مثل من از اینکه یه عده میان مومیایی ها رو از مقبره در میارن و توی شیشه نمایش میدن ناراحت هستن و معتقدن نوستالوژیها رو نباید بخاطر منافع تجاری به گند کشید و به چشم یک سریال تلویزیونی نقدش می کنن و اینجا متوجه میشید چه افتضاحی ساخته شده.

      بطور حتم کسی که این بازی قدیمی رو که پدرجد خیلی بازیهای نینتندو بعدی مثل بازی معروف NinjaGaiden و بازیهای مشابه بوده رو بازی کرده باشه میدونه که از کاراکترهای پیکسلی و مربع مربعی اون زمان همچین انیمیشنی در نمیاد و بعد از مقایسه کاراکترها متوجه میشین که بجز چند پارامتر مثل شلاقی که بعدا با ستاره صبح (Morning star نام نوعی گرز) ترکیب میشه ، دراکولایی که قراره کشته بشه و قلعه ای بنام کسلوانیا (برگرفته از واژه Castle و Pennsylvania یعنی قلعه و پنسیلوانیا که بر اساس داستانهای زیادی محل پیدایش خون آشامها و دراکولا بوده) و چند اسم ، ارتباط زیادی بین بازی و انیمه نیست و بازی را کنار بگذاریم ، انیمه به طرز وحشتناکی کسل کننده هست و دلایلم را در ادامه میگم:

      عکسی از بازی Castlevania

      کاراکترهای انیمه Castlevania



      درکولاش کو ؟

      وقتی یک فیلم دراکولایی می بینید منتظر حضور یک خون آشام مخوف در اون هستین وقتی کسلوانیا را می بینید یک دراکولای خسته و خواب آلو می بینید که دانشمندی اهل علم و مطالعه هست و به گفته پسرش چندین کتاب هم نوشته که البته در تمام هشت قسمت فصل دوم این انیمه روی صندلی نشسته چرت میزنه و هیچ نقشی بجز گفتن دیالوگ "همه آدمها کشته بشن" نداره تا قسمت آخر که چندتا مبارزه نه چندان خفن انجام میده که نتیجه اش هم همه از قبل حدس زدند.

      دراکولا



      منطق داستان

      نویسندگان این انیمه در خلق کاراکترها خیلی ضعیف بودند و در ارتباط دادن اونها به هم بدتر. مثلا در ابتدای انیمه شاهدیم که کشیشها به خانه زن دراکولا هجوم می برند و چون عقلشون نمیرسه که علم چیه میگن تحقیقات این زن که یک پزشک هست اعمال شیطانی و شیطان پرستانه هست و هر دستگاه جدیدی که به چشمشون نخورده بوده رو یک چیز شیطانی فرض می کنند (مثل یه عده آدمهای امروزی دنیا که اینترنت رو شیطانی میدونن) و خلاصه این زن به جرم جادوگری و این حرفا کشته میشه. حالا شما می پرسید اولا چرا این زن، توسط دراکولا خون آشام نشده ؟ مگه دراکولا همه رو خون آشام نمی کرده ؟ اصلا چرا ولش کرده بوده به امان خدا اگر دوستش داشته ؟ اگر دوستش نداشته پس چرا حالا بخاطر اینکه آدما کشتنش میخواد همه آدما رو بکشه ؟ این وسط پسرشون کجا بوده ؟ اون چرا حواسش به مادرش نبوده ؟ و اینها فقط مال همون قسمت اولش هست که تا انتهای داستان هم جواب داده نمیشه و مابقی گره های نویسندگی و داستان بماند.

      علم از دید کشیشهای قدیم


      سوزاندن جادوگرها توسط کلیسا


      مهندسی و جادوگری


      وسط سریال ، پسردراکولا و دوهمراهش که یکی شکارچی خون آشام و دیگری جادوگر هست به خانه آبا و اجدادی شکارچی میرن و در مخفی ای پیدا میکنن که داخلش کتابخانه ای پر از کتابهای قدیمی هست و همینطوری یهویی وسط اونهمه کتاب یک کتاب پیدا میشه که با اون میتونن قلعه دراکولا رو جابجا کنن البته به کمک آینه ای که اون هم شانسی اونجا بوده ... یک نکته جالب راجع به قلعه دراکولا بگم که قدرت تله پورت داره و برای این کار ، دراکولا روی یک صفحه تاچ اسکرین باید چند خط کُد بزنه (احتمالا مقصد و زمان رسیدن و غیره باشه) تا قلعه توسط اجزای مکانیکی ای که فعال میشه جابجا بشه .

      نگاهی بر انیمه  Castlevania : احضار روح یک بازی قدیمی



      کاراکترهای شیربرنجی

      وقتی عنوان ژنرال به یکی از ارتشیان دراکولا داده میشه توقع قدرتهای خاصی ازش دارید نه اینکه یک آدم بیاد شلاق بندازه دور گردنش بعد هم سر از تنش جدا کنه. یا در نبرد نهایی با یک ضرب شمشیر ، یکی از ژنرالهاش از پا در بیاد. یا یکی از قابل اعتمادترین افرادش که سالها زیردستش بوده با یک نگرش سطحی و ابلهانه حاضر بشه به دراکولا خیانت کنه و انگار بعد از اینهمه سال شناختی ازش نداشته و همینطوری یهویی ارادتش رو از دست میده.

      کشتن خون آشام


      Castlevania کارمیلا



      دیالوگهای خسته کننده

      شما نشستید یک سریال دراکولایی ببینید شامل خون آشامها و دراکولا و نبردهای خیر و شر ولی دو کاراکتر توی کتابخونه یکی دو قسمت کامل رو میگیرن که بحثهای بی ربط به داستان انجام بدند. معمولا این دیالوگهای بی ربط به داستان باید یکی از این دو منظور رو داشته باشند : یا برای شکل دادن به داستان و اجزاش در ذهن شما باشه مثلا پیشینه ای از یک کاراکتر و یا ایجاد جاذبه به یک کاراکتر و درگیری بیشتر شما با داستان باشه ولی این دیالوگهای لوس که همراه با طنزهای نه چندان بامزه که این روزها مد شده برای جذاب شدن دیالوگها میذارن، خیلی خسته کننده هست و بماند که اون کاراکتر بعنوان یک کاراکتر خشک و جدی نباید لوسبازی دربیاره و بدتر اون کاراکتر رو خراب میکنه. بنظرم برای صرفه جویی در وقت و ساخت قسمتهای انیمیشنی و فلاش بکها ، این قضایا را چپاندند توی چندتا دیالوگ طولانی.

      کسل کننده


      موسیقی متن
      برای قضاوت بهتر رفتم یک سری ویدیوهای بازی رو دیدم ببینم این موسیقی ربطی به بازی داشت یا نه و خب قابل قیاس نیستند خودتون هم میتونید موسیقی بازی نیتندویی که سال 1990 اونطورا ساخته شده نمیشه روی این انیمه گذاشت. پس موسیقی رو باید بصورت مستقل از بازی بررسی کرد. به نظر من اصلا نقشی نداشت! یعنی اگر موسیقی متنش نبود اونقدری تفاوت نداشت و هیجان خاصی یا اثرگذاری خاصی نداشت و در حالت عادی هم گوش بدم احتمالا میزنم آهنگ بعدی. تنها جایی که حس میشه موسیقی و تصویر بهم مرتبط باشن در تیتراژ ابتدایی در قسمت اول هست و در بقیه سریال حس می کنم آهنگساز یه چیزی از جای دیگه ذهنش بوده و بر اساس اون موسیقی ای ساخته که هیچ جوره با تم انیمه جور در نمیاد و ربطی نداره.

      نگاهی بر انیمه  Castlevania : احضار روح یک بازی قدیمی


      صداگذاری
      هنرپیشه ها خیلی در نقششون فرورفتند ولی زیادی. یعنی مثل سریال 24 که کاراکترش احتمالا توی خواب هم نفس نفس میزد یا دستشویی میرفته هم نفس نفس میزده که هیجان سریال بیشتر بشه اینجا هم کاراکترها زیادی جو حماسی برشون داشته و هر دیالوگی رو با حس حماسی بیان می کنن طوری که گاهی به چهرشون هم نمیخوره. صداهای دیگه خوب بوده بخصوص در صحنه های نبرد صداگذاری سلاحها خوب بود. شاید اگر عکس العملهای ناشی از ضعف کاراکترسازی و حرفای بی ربطشون نبود استفاده از این هنرپیشه ها میتونست مفید باشه ولی شما هم اگر جای اونها بودید سردرنمی آوردید که این کاراکتر الان باید چجوری حرف بزنه چون یهویی یه حرکت یا ی حرف بی ربط میزنن اون وسط و کاملا حس می کنید دارید یه چیزی می بینید که هارمونی نداره یا خطی رو دنبال نمیکنه.


      طراحی کاراکترها و مناظر

      بدون شک اینیکی شاهکار بود واقعا زیبا بود. دراکولای این انیمیشن متفاوت از دراکولاهای دیگه بود و کاراکترها هرکدوم ظاهر منحصر به فرد و خوش سیمایی داشتن و طراحی مناظر و ساختمانها بخصوص قلعه دراکولا حرف نداشت. موهای آلاکارد هم مثل من بلند هست و در کل خیلی شبیه منه فقط توی انیمیشنها در قیاس با واقعیت میشه مثل عکسهای "چیزی که تصور می کنیم و واقعیت" مثلا یکمی رنگ موهاش و چشماش و پوست و دماغ و لبها و قد و استخوان بندی و سیکس پک و ایناش با من فرق داره ...

      آلاکارد



      بطور کلی با اینکه این سریال در آی ام دی بی با بیش از هفده هزار رای امتیاز 8.1 رو گرفته ولی همونطور که گفتم وقتی نظرات کاربرانی که پشت هم امتیاز 10 رو دادند رو بخونید متوجه میشید نه تنها بعضیاشون حتی سریال رو ندیدند هنوز ، بلکه اگر هم دیدن فقط امتیاز رو بخاطر علاقشون به بازی این انیمه دادند و نه تحلیلشون از انیمه ای از دراکولای "پشت درهای بسته دراکولای دلشکسته" و قلعه "اندوریدی با صفحه تاچ" و سگی که شمشیربازی میکنه و کاراکترهایی که انیمیشنشون در حین راه رفتن لگ و جهش داره و اینها.


      نویسنده : مهندس پویان عارف پور
      منبع : جزیره گرافیک ، انیمیشن وب سایت Tosinso.com
      هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد
      برچسب ها
      مطالب مرتبط

      در حال دریافت اطلاعات

      نظرات
      هیچ نظری ارسال نشده است

        برای ارسال نظر ابتدا به سایت وارد شوید

        arrow